M/y Atala - Historik

Atala var byggd 1916 och ägd av dåtidens penningaristokrater med namn som Bovin, Kreuger och Sager. Mellan åren 1937 - 1966 ågdes hon av Theodor Hedberg, massa och sågverksägare i Köpmanholmen, som gjorde många färder med henne. Efter en kort tid i Luleå 1966 - 1970, köptes Attala av Alvar Lindmark i Skellefteå. Det var en livaktig tid med renoveringar följde i Skellefteå. Dessutom tillkom fyra ’pontoner’ och ’spjut’ i för och akter med mera, vilket gjorde Atala till en nytt spektakulärt utflyktsmål för många skelleftebor, där hon låg nedanför Bergsbydammen vintern 1970 - 1971. Våren 1971 anlitades Lars-Jonny Landström och Claes Thylin för att rusta upp och komplettera den som behövdes för en resa till Malmö och Danmark. Bortsett från att Atala gick med stäven genom en del sjöar, hade hon med sina 18,5 meter och 18 tons desplacement, en mycket behaglig gång: hon rullade måttligt, gick tyst och var lättdriven med dåvarande motor, en 135 hästkafters Scania-Vabis som satt nästan längst fram i båten och med en jättelång propelleraxel. Efter Danmark Atala hamnade i Limhamn och användes väldigt lite, förföll och vandaliserades. Via två nya ägare i Skåne och på Västkusten, övertogs hon 1989 av Johan Winqvist i Stockholm och förfallna Atala återkom efter 52 år till Stockholm. Efter en gigantiskt arbete 1989 - 1991 återuppstod Atala som Fågel Fenix ur askan. Fyllda 75 år sjösattes hon åter den 20 juni 1991 under högtidliga former. Sedan dess har hon gått i exklusiv chatertrafik i eget rederi - Rederiaktiebolaget Atala, med hemmahamn Pampas Marina, Karlsberg strand 4 i Solna. Juni 2008 Atala sålts till sin 11:e ägare Kenneth Liberg.